🎄 Let op: van 23 dec t/m 4 jan zijn wij gesloten.
Je kunt gewoon bestellen, maar pakketjes worden pas weer vanaf 5 januari 2026 verstuurd. Bestel je toch, dan krijg je van ons als dankjewel een gratis pakje crackers (min. bestelwaarde €35,-) kado!
Lesjes “klantdenken”
Jeroen en ik bezochten vandaag bakkerij Kaspers in Doetinchem. Esther en Rik lieten ons hun ambachtelijke bakkerij zien. Een waar genoegen. Zij hebben door corona een zware tijd achter de rug. Ze moesten één van hun zes filialen sluiten en 15 medewerkers laten gaan.
Esther is fan van onze cracker en van ons verhaal. Ze heeft nog twee cracker leveranciers in haar schap. Een Low Carb cracker. En een spelt cracker. Grote stickers erop. ‘Low carb’ en ‘SPELT’ dat verkoopt. ‘Jullie hebben ook een spelt/haver cracker, maar dat is met haver, mensen willen alleen spelt.’ Ik kijk achterop de ingrediënten lijst van de Low Carb cracker en zie wel 15 ingrediënten staan, terwijl wij een hele pure cracker hebben. Maar ja, onze communicatie is niet helder.
Het knaagt al langer aan me. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen onze rogge/haver en haver/spelt? Waarom gaat alles in het supermarktschap over proteïne, low carb, vegan, glutenvrij? Moeten wij daarin meegaan? Of moeten wij gaan communiceren over onze puurheid? Crackers zonder zooi.
Een tijdje terug hadden we een Amsterdams reclamebureau op bezoek. Ze kraakten onze hele uitstraling af. ‘Als ik naar de etiketten kijk, waarom moet ik dan voor Kari’s kiezen? En welke cracker is dan geschikt voor mij? Welk probleem lost het voor me op?’ Tja, allemaal goede punten.
Een maand geleden sprak ik met de inkoopster van de grootste biologische groothandel in Duitsland. ‘Ja, Patrick, ik heb je crackers geproefd en jij hebt de lekkerste cracker. Veel beter dan de drie leveranciers die ik nu in het schap heb staan. Maar als ik jou in het schap erbij zet, waarom zouden klanten dan Kari’s pakken? Niet duidelijk. Ik ben bang dat je onze doelen niet haalt en je dan 6 maanden later eruit wordt gegooid.’ Au. Wel helder.
Deze column eindigt helaas niet met een oplossing, want die heb ik nog niet. Het enige dat ik weet dat we alleen kunnen groeien als we de klant centraal zetten. IK heb ooit bedrijfskunde gestudeerd, maar deze les wil ik alleen leren door een paar keer de deur op de neus te krijgen. Bam.


